Musik
Genrer:
Progressiv rock
Övrig Pop, Rock & diverse
Jazz
Folk & Worldmusic
Klassiskt
|
Björn J:son Lindh
En suverän tvärflöjtist, som också flitigt
ägnat sig åt keyboards av olika slag, och en kreativ utvecklande kompositör inom
både jazz, fusion och senare mer New Age-liknande musik.
Jag har tyvärr inte hört alla hans tidiga
skivor.
Jag gissar att "Sissel" och "Ramadan" från ungefär samma tid som "Cous Cous"
också blandar lättsam jazz med arabiska tongångar.
I "Raggie" och "Bike Voyage II" finns också
lite arabiskt kvar i någon låt, men också fräsch fusion som låter väldigt
levande, med strålande musiker. Särskilt förtjust är jag i Stefan Brolunds
basspel, inte minst när han spelar kontrabas. Skulle jag själv välja musiker till en skivinspelning skulle jag
nog välja Stefan Brolund bland hela världens basister.
Här finns också en del suggestiva låtar, vilka är det jag uppskattar allra mest
bland Björn J:sons musik.
Jag upplever att Björn senare i sin karriär
lägger bort flöjten oftare och stannar vid sina keyboards, vilket är lite synd
med tanke på vilken fantastisk flöjtist han är.
Björn J:sonkanal på YouTube:
http://www.youtube.com/BjornJsonLindh
Björn Myspacesida:
www.myspace.com/bjornjsonlindh
Björns egen hemsida:
http://www.bjson.se/
En Fan-site med diskografi:
www.geocities.com/CollegePark/5445/B_J_Lindh/
|
|
|
|
Cous Cous 1972
Detta album är en egentligen ganska
märklig sammansättning av åtminstone två helt olika stilar, som
rimligtvis borde ha två helt olika publik.
Dels är några låtar jazz låtar av ett väldigt lättlyssnat,
lättillgängligt slag, lite väl lättsamt för den sofistikerade
lyssnaren, och dels har en del låtar starkt arabiska inslag som
är lite svårsmälta, åtminstone för den lyssnare som föredrar
lättsam musik. Själv tycker jag det är de arabiska låtarna som
är den verkliga behållningen på detta album, de är de låtarna
som växer ju mer man hör dem, och som vinner i längden. |
|
Raggie 1976 |
|
Bike Voyage II 1978
Här finns ett antal suggestiva
låtar, som är det jag gillar allra mest i Björns musik. Främst
av dem alla är den gamla 3000-åriga egyptiska låten "Billathi
Askara", en väldigt återhållen men oerhört stämningsmättad låt.
Den användes för övrigt som soundtrack till Bo Widerbergs film
"Mannen på taket", men att jag gillar låten har inget med det
att göra. På skivan finns också fusion av fantastiska musiker,
som får musiken att kännas väldigt levande (vilket inte alltid
är fallet i Björns senare produktion). Fusionlåtarna är dock
inte nödvändigtvis så bra i sig själv, det är framförallt
framförandet som är bra. |
|
Våta Vingar 1980
Även här blandas olika stilar. Det
känns som om syntarna får en allt större roll i Björns musik,
och den mer rena jazzen eller jazzrocken försvinner allt mer.
Albumet inleds med "Brusa högre lilla å", en av hans mest kända
och populära låtar. En liten roligt avig solopianoetyd följer,
sedan får Björns elektriska keyboards åter en framträdande roll.
"Träsketyden" förebådar albumet "Atlantis". Min favorit på
skivan är (faktiskt inte den populära hiten "Brusa högre lilla
å", utan) den mycket suggestiva drömska låten "Vissa nätter",
med skönt mjukt trumpetspel av Palle Mikkelborg, och känsligt
kontrabasspel av Stefan Brolund.
Generell sett är albumet bra, men lite ojämnt och ingen riktig
höjdare. |
|
Musik 1981
Också ett ojämnt album, kanske i
högre grad än det förra. Lite svårt att få grepp om och betrakta
som en helhet. Det finns både intressanta stunder och sådant som
inte känns så lockande att lyssna på. |
|
Atlantis - Bilder från en ö 1983
Här har vi ett New Age-album av
bästa slag. Omslaget speglar musiken väldigt bra. Den har ofta
mjuka, svepande melodislingor och arrangemang, som skapar
associationer till valarnas sång och undervattensvärlden. Den
fungerar bra som bakgrundsmusik, men har samtidigt tillräckligt
enkla, tydliga, minnesvärda melodier för att överträffa den ofta
slätstrukna New Age-musiken. De här melodierna går inte obemärkt
förbi, trots den mjuka framtoningen. En klassiker! Även en viss
dramatik ryms, framförallt i den inledande låten "Images of an island", som är ett hit-ämne, i samma anda som "Härifrån till
evigheten" och "Brusa högre lilla å". |
|
Europa 1984
Björn samarbetar här med den kände
klassiske pianisten Staffan Scheja och skapar fin musik som
ligger någonstans mellan klassisk musik och "new age-musik" i de
lugna låtarna, men det finns så mycket dramatik i många låtar
att det inte är rättvist att kalla det new age. Det låter som
någon sorts filmmusik. Varje låt är som en liten berättelse, var
och en med en särskild stämning. Det akustiska pianot blandas
med stämningsskapande syntbakgrunder eller ibland med Björns
skickliga tvärflöjtspel. Det är ett inspirerat album. |
|
Världen vänder 1985 |
|
Europa opus II, Spirits of Europa 1985
Björn och Staffan Scheja återvänder
till sitt samarbetskoncept. Detta är också ett fint album. Det
är dock inte riktigt lika starka kompositioner som första
Europa-skivan, och den får därför något lägre betyg. |
|
Feather Nights 1987
Tydligen Björns personliga favorit.
Själv tycker jag att albumet är svårgripbart, utan att
egentligen vara särskilt avancerat. Jag gillar avancerad musik,
men melodierna behöver vara starka också, och det upplever jag
inte här. Den är bra, men lite ointressant. Mer stämning än
melodi. |
|
Europa opus III, Bridges 1989
Ännu en gång gör Björn och Staffan
Scheja ett Europa-album. Melodierna känns nu lite mindre
inspirerade, mindre minnesvärda. Konceptet var bra, men har nog
gjort sitt efter detta album. |
|
Svensk Rapsodi 1989
Smörigt, Björn. |
|